Notícies:Red ADL Valencia

DANA 2024. Mesures urbanístiques urgents per a afavorir les tasques de reconstrucció després dels danys produïts per la dana.

16 Apr 2025
LLEI 2/2025, de 15 d'abril, de la Generalitat, de mesures urbanístiques urgents per a afavorir les tasques de reconstrucció després dels danys produïts per la dana.

Índex

Preàmbul

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. La present llei té per objecte establir determinades mesures urbanístiques urgents aplicables als municipis de la Comunitat Valenciana afectats pels danys provocats per la depressió aïllada en nivells alts (dana).

2. Estes mesures s'aplicaran als municipis de la Comunitat Valenciana inclosos en l'annex del Reial decret llei 6/2024, de 5 de novembre, pel qual s'adopten mesures urgents de resposta davant els danys causats per la depressió aïllada en nivells alts (dana) en diferents municipis entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre de 2024.

Article 2. Pla especial urbanístic de reconstrucció

1. En els municipis afectats per la dana, la Generalitat podrà tramitar plans especials urbanístics de reconstrucció dirigits a crear i ordenar sòls finalistes per a la construcció de vivendes, a la reubicació de polígons industrials o terciaris, a la integració de les infraestructures que resulten necessàries i, amb caràcter general, a facilitar les tasques de reconstrucció. Estos plans especials podran modificar les determinacions del planejament general i territorial, i afectar sòl inclòs en un o en diversos municipis, l'àmbit dels quals podrà ser discontinu. Estos plans podran tindre per objecte sòls en situació bàsica urbanitzat i sòls en situació bàsica rural.

2. El pla especial urbanístic de reconstrucció contindrà totes les determinacions urbanístiques necessàries que permeten la seua immediata execució. En funció de les circumstàncies, es podran minorar de mode justificat i motivat els estàndards urbanístics previstos en la legislació urbanística.

3. La documentació del pla especial urbanístic de reconstrucció serà exclusivament la següent:

a) Memòria informativa i justificativa, que inclourà una justificació del finançament previst.

b) Plans d'informació i d'ordenació.

c) Normes urbanístiques.

d) La documentació ambiental que, si és el cas, resulte necessària.

4. El procediment d'aprovació del pla serà el previst en el text refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny (TRLOTUP), amb les següents especialitats:

a) La tramitació de l'expedient tindrà caràcter preferent i urgent en tots els departaments autonòmics i locals que hagen d'intervindre durant el procediment d'elaboració i aprovació.

b) Els terminis màxims de tramitació en el procés d'avaluació ambiental seran els següents:

i. El termini del tràmit de consultes serà de 20 dies hàbils.

ii. El termini màxim des de la recepció de la sol·licitud d'inici d'avaluació ambiental fins a l'emissió del document d'abast o de l'informe ambiental i territorial estratègic serà de dos mesos.

iii. En el cas que el pla es tramitara pel procediment ambiental ordinari, el termini màxim per a la formulació de la declaració ambiental estratègica serà de tres mesos.

c) El termini d'emissió dels informes sectorials autonòmics i locals serà de 10 dies hàbils, inclòs un informe preceptiu i no vinculant de la Vicepresidència Segona i Conselleria per a la Recuperació Econòmica i Social de la Comunitat Valenciana. En relació amb els informes que haja d'emetre l'Administració general de l'Estat, s'aplicaran els mecanismes que si és el cas s'establisquen conforme al que es preveu en l'article 39 del Reial decret llei 7/2024, d'11 de novembre, pel qual s'adopten mesures urgents per a l'impuls del Pla de resposta immediata, reconstrucció i rellançament enfront dels danys causats per la dana en diferents municipis entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre de 2024.

d) L'aprovació definitiva del pla correspondrà al Consell o òrgan en el qual este delegue.

5. L'òrgan de l'administració autonòmica que acorde elaborar un pla especial urbanístic de reconstrucció podrà resoldre la tramitació urgent o d'emergència del contracte relatiu a la redacció de la corresponent documentació tècnica del pla, això en els termes establits en la legislació de contractes del sector públic.

6. En l'execució de les previsions del pla especial urbanístic de reconstrucció s'aplicaran les següents especialitats:

a) L'execució del pla, sempre per gestió directa, es durà a terme pel sistema d'expropiació, llevat que concórreguen circumstàncies que justifiquen la seua gestió per reparcel·lació. Quan s'actue per expropiació, es podrà concedir la condició de beneficiari de l'expropiació a algun organisme o empresa pública que s'encarregue de la seua gestió.

b) La tramitació dels procediments de gestió tindrà caràcter preferent i urgent.

c) Quan resulte necessari, es podrà tramitar el programa simultàniament amb el pla especial.

Article 3. Modificacions de planejament municipal en sòls en situació bàsica urbanitzat

1. En els municipis afectats per la dana, les modificacions del planejament urbanístic municipal en sòl en situació bàsica urbanitzat dirigides a facilitar les tasques de reconstrucció tindran, en tot cas, la consideració de modificacions de l'ordenació detallada. En este sentit, l'òrgan ambiental i l'òrgan substantiu d'estes modificacions serà l'ajuntament.

2. Els terminis de tramitació d'estes modificacions es reduiran a la mitat, la seua tramitació serà preferent i la documentació exigible serà l'estrictament necessària per a aconseguir els seus fins.

Article 4. Projectes de reconstrucció local

1. Excepcionalment, els ajuntaments dels municipis afectats per la dana podran aprovar projectes de reconstrucció local (PRL) mitjançant acord de Ple adoptat per majoria absoluta.

Els PRL tindran la consideració de projectes d'obra i servici a l'efecte de l'article 81.2.a) de la Llei 7/1985, reguladora de les bases del règim local, per la qual cosa la seua aprovació implicarà l'automàtica alteració de la qualificació jurídica de les parcel·les afectades, que passaran a considerar-se béns patrimonials.

2. Els PRL tindran per objecte la implantació de vivendes residencials de nova construcció en solars vacants no executats, qualificats com a equipament conforme a la definició establida en l'annex IV, apartat I.2.1.c) del TRLOTUP. Igualment podran ser objecte de *PRL els solars vacants de patrimoni municipal del sòl o altres de naturalesa merament patrimonial.

3. Els adjudicataris de les vivendes incloses en els PRL, mitjançant compravenda o en règim de lloguer, seran preferentment persones que hagueren perdut la seua vivenda a causa de la dana. L'adjudicació de vivendes s'efectuarà amb subjecció a les condicions objectives que per a cada cas establisca l'administració actuant.

4. Els ajuntaments podran conveniar amb altres administracions el desenrotllament i execució dels PRL.

5. La tramitació i aprovació dels PRL requerirà d'informe tècnic i jurídic. El seu contingut documental inclourà: projecte d'edificació, quant a la seua execució; projecte, si és el cas, d'obra ordinària per a completar els servicis urbanístics propis dels solars; i estudi d'integració en l'entorn a fi de determinar els paràmetres urbanístics d'aplicació al PRL.

L'estudi d'integració a l'entorn dels PRL definirà l'edificabilitat d'aplicació als mateixos mitjançant la tècnica de les àrees homogènies.

La resta de paràmetres urbanístics es fixaran atenent la tipologia i característiques pròpies del projecte d'edificació. En tot cas es respectaran les previsions del PATRICOVA.

6. La Generalitat podrà, a través de la conselleria competent en matèria d'urbanisme, tramitar i aprovar projectes de reconstrucció local, sent en eixe cas administració actuant. L'aprovació d'un PRL comportarà la declaració d'interés general, no sent necessària l'obtenció de llicència municipal conforme al que es disposa en l'article 243.2 TRLOTUP. Els paràmetres urbanístics de l'actuació quedaran fixats amb l'aprovació del PRL, conforme a les regles establides en l'apartat anterior d'este article, no sent aplicable el procediment establit en l'article 243.2 TRLOTUP. L'execució dels projectes, així com l'adjudicació de les vivendes resultants, podrà dur-se a terme directament per la conselleria competent en matèria de vivenda o a través de l'Entitat Valenciana de Vivenda i Sòl.

7. Per als PRL que es desenrotllen sobre equipaments, l'ajuntament haurà de promoure, en el termini de tres anys des de la seua aprovació, una o diverses modificacions de planejament l'objecte del qual siga l'obtenció de sòl per a substituir a l'equipament ocupat, restablint així l'equilibri entre dotacions i aprofitament lucratiu a què es referix l'article 67.3 del TRLOTUP.

Article 5. Regles especials de compatibilitat urbanística

Article 6. Regles especials en relació amb la reparació, restitució o reconstrucció d'edificacions

1. En els sòls en situació bàsica urbanitzat es podran reparar, restituir o reconstruir, fins i tot amb alteracions estructurals, les edificacions i construccions legalment implantades danyades per la dana, encara que estiguen en situació de fora d'ordenació en el planejament urbanístic municipal i excedisquen del que es preveu en el seu règim transitori.

Quan la situació de fora d'ordenació implicara l'ocupació de sòl qualificat com a viari o espai públic en el pla, l'ajuntament podrà exigir que la reconstrucció s'ajuste a les noves alineacions.

El que s'establix en este punt s'entén sense perjuí que l'ajuntament puga tramitar modificacions de planejament conforme al que es preveu en l'article 3 d'esta llei, i en este cas la reconstrucció s'haurà d'ajustar al que s'establisca en les seues determinacions.

2. Les obres d'edificació, construcció i implantació d'instal·lacions de nova planta se subjectaran al règim de declaració responsable amb certificat de conformitat d'entitat col·laboradora urbanística (ECUV). Al mateix règim se sotmetran les actuacions d'intervenció sobre edificis, immobles i àmbits patrimonialment protegits o catalogats, que tinguen transcendència patrimonial de conformitat amb la normativa de protecció del patrimoni cultural.

3. La resta d'obres se sotmetran al règim de declaració responsable.

4. Si per a les obres regulades en este article és necessària l'ocupació temporal del sòl o del vol demanial a l'efecte de la instal·lació de bastimentades o instal·lacions auxiliars de caràcter temporal, i mentres es finalitze l'obra, esta ocupació se sotmetrà igualment a declaració responsable.

5. Quan haguera de procedir-se a la completa reconstrucció de l'edificació, seran aplicable a la mateixa les condicions d'adequació de les edificacions i la urbanització establides en l'annex I del Decret 201/2015, de 29 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Pla d'acció territorial sobre prevenció del risc d'inundació en la Comunitat Valenciana (PATRICOVA).

Quan no es duga a terme la completa reconstrucció de l'edificació, en el projecte s'estudiarà l'aplicació de mesures de disminució de la vulnerabilitat de l'edifici enfront del risc d'inundació.

6. En cap cas es permetrà restituir o reconstruir edificacions il·legals sobre les quals ha transcorregut el termini per a l'exercici de la potestat de restauració de la legalitat urbanística, conforme al que s'establix en l'article 256 del TRLOTUP.

Disposició addicional primera. Modificació de l'apartat 12 de l'article 3 i addició d'un apartat 13 i un apartat 14 al mateix article del Reglament d'òrgans territorials i urbanístics de la Generalitat, aprovat pel Decret 8/2016, de 5 de febrer, del Consell

Disposició addicional segona. Revisió del PATRICOVA

Disposició addicional tercera. Modificació de l'apartat 2 de l'article 55, la lletra c) de l'apartat 1 de l'article 194 i la lletra a) de l'apartat 4 de l'article 196 del text refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell

Disposició addicional quarta. Modificació de l'apartat 3 de la disposició transitòria tercera de la Llei 6/2024, de 5 de desembre, de la Generalitat, de simplificació administrativa

Disposició addicional quinta. Modificació del títol i de la lletra b) de l'apartat 2 de la disposició transitòria vint-i-quatrena del text refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny

Disposició transitòria primera. Eficàcia retroactiva de les mesures incloses en l'article 5

Disposició transitòria segona. Tramitació de procediments urbanístics fins a la revisió del PATRICOVA

Disposició final primera. Rang de la disposició reglamentària modificada

Disposició final segona. Entrada en vigor

Esta llei entrarà en vigor el dia 16 d'abril de 2025

+Info